NEGARAKU

Tanah tumpahnya lendir awek tudungku

Awek tudung bisa kupakai di dalam masjid

bersatu badan dan majulah kote ku


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

selamat bertakhta dikandangnya


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

Selamat bertakhta d kandangnya







SUMPAH MALAYSIANJING



KAMI, umat Malaysianjing beragama tak tentu pada hari ini berjanji tidak akan rasis, meludah ke langit, meludahi muka sendiri, mencuri, skodeng, merogol, meliwat, menyetubuhi anak kecil, menyetubuhi anak sendiri, menyetubuhi adik kandung sendiri, khalwat, bersetubuh dengan istri/suami orang, bersetubuh di dalam masjid dan surau-surau, bersetubuh di hutan-hutan, membuang bayi di tempat sampah, berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sesama sendiri lagi, terutama terhadap Bangsa Indonesia Yang Agung dan Mulya.

KAMI berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama tak tentu kami, walau kami sebenarnya bingung.

KAMI juga berjanji akan bangun dari tidur di bilik termenung untuk menyara diri dan keluarga kami.

KAMI sedia bersaing sesama umat Malaysianjing dan kaum-kaum lain dengan jujur dan terhormat kalau kondisinya memaksa.

KAMI, umat Malaysianjing bersumpah setia untuk :

1. Mempertahankan dan patuh pada kepentingan dan hak Ibunda kami, Inggris hingga akhir zaman.

2. Mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Inggris di Semenanjing Malaysianjing

3. Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Inggris dan

4. Mempertahankan maruah Negara Inggris supaya aman dan sejahtera


Wassalam,


Dimaklumatkan oleh : Yang Dipertuan Agong Seri Paduka Duli Yang Maha Murtad Beruk Pondan Mizan Pukimak





RUKUN NEGARA


1. Kepercayaan kepada Tuhan (Tuhan yang mana, Tuhan UMNO atau Tuhan YANG DIPERTUAN AGONG SERI PADUKA DULI YANG MAHA MURTAD?)

2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara (Nah, ini lagi yang membingungkan, Raja itu dipilih 5 tahun sekali, artinya kesetiaan itu hanya 5 tahun sifatnya, habis masa jabatan Raja, habis pula setianya kah kah kah)

3. Keluhuran Perlembagaan (Di Malayasianjing tidak ada yang luhur lembaganya, sebab dihuni oleh Babiputra-Babiputra munafik)

4. Kedaulatan Undang-Undang (Undang-undang yg bagaimana, Undang-Undang Hadlari atau Undang-Undang TUHAN UMNO?)

5. Kesopanan dan Kesusilaan (Banyak2 liat Kosmo, MalaysiaKini, myMetro, UtusanMalaysianjing, dll)




Salam Pembuka

Blog ini khusus aku buat untuk ditujukan kepada para BABIPUTRA2 idiot yang ada di negeri Malasya. Negeri dimana berisi makhluk-makhluk idiot yang mengaku sebagai Asia Sesungguhnya..tak satupun dari mereka yang memahami bahwa Asia itu luaaaaaaaasss.. Ibarat katak dalam tempurung, yang mereka lihat cuma negeri mereka sendiri. Negeri yang juga berisi kaum gay, kaum munafik, pemalas, mat rempit, tukang ngintip jiran mandi, tukang rogol saudara sedarah, tukang ngintip orang2 beromen dg b'modalkan HP n handyCam, suka meludah ke muka sendiri, suka meludah ke langit, serta tukang ngintip budaya bangsa lain lalu mengklaim sebagai budaya mereka! Buat BABIPUTRA2 dungu n idiot Malasya, kalian boleh hack atau mau hilangin atau mau acak2 atau mau rusak ini blog..aq persilahkan, gpp kq..aq banyak blog juga, tapi blog-nya orang2 Malasya, jadi tinggal aq ambil alih jer hehehe..tapi inget jangan ninggalin jejak...!!! Saye ucapken terima kasih kepada BABIPUTRA2 terbaik Malasya, yang mana sadar tidak sadar telah berhasil menjadikan saye orang yang kreatif, d mana kreatifitas dari saye ini akan saye persembahken sepenuhnya khusus buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, sekali lagi saye ucapken terima kasih banyak-banyak. Untuk menghindari kesalahpahaman n alihfungsi persepsi (hehehe), tidak d sarankan untuk mengomentari apa yang menjadi postingan dalam blog ini, walaupun ada ruang buat ngoceh n ngasih komentar, kecuali kalo anda merasa tidak waras! ha ha ha ha. Blog ini cuma sebagai penyeimbang, pencerahan, pembanding n pembelajaran buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, bukan bermaksud apa2 kerana 95% sumbernya b'asal dari BABIPUTRA2 terbaik Malasya sendiri, terima kasih. Sebagai penutup, percayalah..aku tidak membenci Malasya, yang aku benci adalah BABIPUTRA2 Malasya yang sok tahu, sok pintar, sok dalam segalanya. Aku tidak akan pernah mencacimaki kalian, BABIPUTRA2 Malasya, tapi selama kalian sebagai BABIPUTRA2 Malasya masih memiliki kegemaran menghina n merendahkan bangsa Indonesia, maka aku juga akan menghina kalian dengan sehina-hinanya hingga kalian sadar bahwa tidak ada satupun manusia yang mau dihina...see you! Man_One

Rosmah Lucah Manjoor

Rosmah Lucah Manjoor
Bini Najib Rojak

Najib Binti Rojak

Najib Binti Rojak
The Truly Babiputera Asia

JALANG = JALUR GEMILANG

JALANG = JALUR GEMILANG
The Best Babiputeri Semenanjing Malaysianjing

Salam



Hmmm...Begitu Marahnya Korang..! Baru korang faham, macam mana perasaan bangsa yang korang hina, yang korang rendahkan, yang korang remehkan dan korang perkekehkan..huhuhu. Macam tulah apa yang Bangsa Indonesia rasakan, saat Lagu Kebangsaan Indonesia korang lecehkan, Kerendahan hati Pejabat-Pejabat Indonesia korang anggap remeh, kedaulatan Indonesia korang lampaui, macam tulah yang sekarang korang rasakan.

Bezanya, Bangsa Indonesia masih bersabar hingga detik ini...Semoga blog sederhana ini dapat menambah penyadaran buat kita semua, bahwa tak ada seorangpun atau satu bangsapun mahu dengan rela kena di hina.


Wasalam.


Man_One




Sabtu, 02 Januari 2010

Memahami Kekejaman ISA (bag 2)


Oleh: Saari Sungib Kolum ini memuatkan himpunan tulisan yang mengungkapkan kezaliman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Sebagai bekas tahanan ISA, kolumnis tentunya memahami hakikat sebenar di sebalik kelangsungan akta tersebut. Begitupun, para pembaca masih dialu-alukan mengirim ulasan terhadap tulisan ini menerusi abuurwah@gmail.com.

DARI MANA ASAL USUL ISA?
ISA, Komunis, Subversif dan Kuasa Darurat

ISA pada asalnya diwujudkan dengan tujuan utama untuk berhadapan dengan ancaman bersenjata daripada komunis serta kegiatan-kegiatan subversif.

ISA diluluskan oleh Parlimen pada 1 Ogos 1960. Darurat telah diisytiharkan berakhir pada 30 Julai 1960 walaupun kesan utamanya telah lama surut pada tahun 1955 lagi.

Namun Peraturan 17 yang terkandung dalam The Emergency Regulation Ordinance 1948 yang telah dimansuhkan pada tahun 1960 tetap dimasukkan dalam peruntukan ISA.

Mengisytiharkan Darurat telah berakhir tetapi pada masa yang sama menggubal serta meluluskan satu undang-undang yang memasukkan peruntukan-peruntukan Darurat memberi satu isyarat awal bahawa ISA adalah satu undang-undang yang bersifat politik bagi tujuan untuk melindungi serta mengukuhkan kedudukan serta kepentingan politik mereka yang sedang berada ditampuk pemerintahan.

Keperluan Menjaga Keselamatan Negara Selepas Darurat

PKM, Parti Komunis Malaya telah berjaya dibubarkan pada tahun 1945.

Namun dasar pentadbiran British pada masa itu yang menghalang anggota-anggota PKM untuk terlibat secara aman dalam kesatuan sekerja melalui Trade Union Ordinance telah menyebabkan mereka membuat keputusan sekali lagi untuk mengangkat senjata secara gerila pada tahun 1948.

Di atas keputusan bekas anggota-anggota PKM inilah, Pesuruhjaya Tinggi British, Sir Edward Gent mengisytiharkan Darurat pada tahun 1948.

Pihak British telah melakukan beberapa inisiatif untuk berdamai dengan pihak komunis sejak bermulanya Darurat, namun tidak ada satu pun usaha ini berjaya.

Menjelang pencapaian kemerdekaan daripada British, Tuanku Abdul Rahman turut mengadakan pertemuan di Baling. Perundingan ini turut gagal.

Sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan menjelang kemerdekaan Malaya bagi merundingkan perdamaian dengan komunis dan mengambil kira kemungkinan tamatnya Darurat.

Jawatankuasa yang turut dianggotai oleh wakil-wakil daripada pasukan polis dan tentera inilah yang merumuskan asas-asas penting bagi peraturan-peraturan selepas berakhirnya Darurat.

Peraturan-peraturan inilah yang menjadi tonggak kepada ISA pada tahun 1960.

Peruntukan permohonan bagi pencegahan atas penahanan tanpa bicara dimasukkan demi menjustifikasikan dua hingga tiga ratus tahanan yang disyaki pengganas komunis yang sedang ditahan pada masa itu.

Tun Razak ketika membentangkan rang undang-undang ISA menjelaskan bahawa pada masa itu masih terdapat seramai 583 anggota komunis bersenjata di Perlis, Kedah dan bahagian barat Kelantan dan di sempadan Malaya dan Thai.

Beliau memberitahu Dewan Rakyat bahawa keselamatan Persekutuan masih menjadi isu penting dan orang ramai masih perlu dilindungi daripada kegiatan-kegiatan subversif anggota-anggota komunis.

Tun Razak juga memberi jaminan bahawa ISA akan digunakan secara berhati-hati untuk mengelakkan daripada disalahgunakan.

Semasa membentangkan rang undang-undang tersebut, Tun Razak menjelaskan undang-undang seperti ISA telah diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan untuk tamat dalam tempoh selepas satu tahun dan Dewan Rakyat boleh membuat resolusi membatalkannya pada bila-bila masa sahaja.

Menjustifikasikan Undang-undang Darurat dalam Keadaan Bukan Darurat

Mengambil kira keadaan Darurat yang masih belum diisytiharkan berakhir, Suruhanjaya Reid yang ditubuhkan pada tahun 1956 ditugaskan untuk mencadangkan satu perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang bakal diberikan kemerdekaan pada Ogos 1957.

Walaupun menghadapi realiti pada masa itu, deraf perlembagaan tersebut meletakkan asas-asas hak-hak kebebasan asasi serta kedaulatan undang-undang yang cukup mantap bagi seluruh negara yang bakal merdeka.

Mengambil kira ancaman yang wujud, peruntukan bagi kuasa-kuasa khas untuk menangani kegiatan-kegiatan subversif dan berkenaan Darurat dimasukkan dalam deraf perlembagaan tersebut.

Walau bagaimanapun, kerajaan Perikatan pada masa itu membuat pindaan-pindaan terhadap deraf perlembagaan yang disediakan oleh Suruhanjaya Reid tersebut bagi memberi lebih kuasa kepada pihak kerajaan yang memerintah, atau pihak eksekutif dalam sistem demokrasi berparlimen.

Perubahan-perubahan ini memberikan kebebasan yang lebih luas kepada eksekutif dan Parlimen di mana pada masa yang sama mengurangkan jaminan terhadap hak-hak individu rakyat biasa.

Kerajaan Perikatan juga pada masa itu lagi tidak mahu apa-apa sekatan terhadap hak kebebasan individu ditentukan oleh mahkamah. Sebaliknya, ia mahu apa-apa pengecualian terhadap hak-hak kebebasan individu ini ditentukan oleh Parlimen.

Setelah tiga tahun merdeka dan pentadbiran kerajaan berjalan menurut Perlembagaan Merdeka 1957, timbullah pula isu untuk mengisytiharkan berakhirnya Darurat dan menguatkuasakan satu undang-undang keselamatan yang membolehkan penahanan tanpa bicara.

Untuk membolehkan perkara ini dicapai maka tidak ada pilihan lain selain daripada meminda Perlembagaan Merdeka 1957 yang peruntukan-peruntukannya terhadap kuasa-kuasa khas mengecualikan hak kebebasan individu dirasakan belum cukup menyebelahi pihak eksekutif sepenuhnya.

Constitution (Amendment) Act yang diluluskan pada tahun 1960 adalah pindaan besar pertama yang mengubah corak perjalanan mahkamah dan sistem kehakiman serta menyekat hak-hak kebebasan individu di negara ini selepas tercapainya Merdeka pada 1957.

Pindaan ini mengukuhkan asas-asas untuk membolehkan dikuatkuasakan undang-undang menentang kegiatan subversif yang terkandung dalam Artikel 149 Perlembagaan Merdeka di samping memperluaskan ruang lingkup kuasa-kuasa Darurat.

Undang-undang yang Mencabul Hak Asasi Manusia Bernaung di bawah Perlembagaan Negara

Bernaung di bawah Artikel 149 inilah pada tahun yang sama ISA dibentang dan diluluskan di Parlimen.

ISA 1960 yang mendapatkan justifikasi daripada Artikel 149 Perlembagaan yang dipinda pada 1960 itu sepatutnya hanya dikuatkuasakan bagi tempoh satu tahun, tambahan pula sekiranya undang-undang seumpama itu diluluskan oleh Parlimen ianya akan hanya sah untuk tempoh satu tahun sahaja.

Pindaan perlembagaan pada tahun 1960 membatalkan perenggan (2) dalam Artikel 149 yang memperuntukkan kuatkuasa undang-undang anti-subversif hanya untuk satu tahun. Sebaliknya peruntukan ini mengatakan ianya boleh dibatalkan melalui resolusi yang diluluskan dalam kedua-dua Dewan Rakyat dan Dewan Negara.

Dengan itu apa yang pernah dijanjikan oleh Tun Razak dalam Dewan Rakyat pada 22 April 1960 bahawa undang-undang seperti ini akan dimansuhkan pada bila-bila masa tidak pernah menjadi kenyataan.

Kuasa ISA Semakin Diperketatkan

Kes mahkamah pada tahun 1969, dalam Karam Singh v. Menteri Dalam Negeri menetapkan bahawa kuatkuasa ISA di bawah kuasa Menteri dan polis adalah subjektif.

Oleh itu mahkamah tidak boleh menuntut Menteri atau polis untuk mengemukakan bukti-bukti secara objektif mengapa kuatkuasa di bawah ISA dilakukan.

Mahkamah juga pada tahun 1988 dalam kes Theresa Lim Chin Chin & Ors v. Inspector General of Police, membuat keputusan bahawa ISA adalah satu undang-undang yang bukan hanya terhad untuk kegiatan-kegiatan komunis dan subversif sahaja.

Pada tahun 1989, ISA sendiri dipinda untuk menghalang mahkamah membuat sebarang penilaian dan semakan terhadap apa yang diputuskan ataupun diabaikan oleh Menteri dalam menguatkuasakan peruntukan ISA.

Tajuk kepada bahagian XI di mana terkandung Artikel 149 dalam Perlembagaan Persekutuan diperluaskan bagi mengukuhkan penggunaan ISA sebagai satu instrumen yang menghalang sebarang usaha menggugat kuasa yang sedang memegang tampuk pemerintahan.

Usaha untuk membangkitkan semula bahawa ISA adalah undang-undang yang digubal oleh Parlimen bagi tujuan menghadapi ancaman komunis dibawa dalam kes Mohamad Ezam Moh. Nor & Ors v. Ketua Polis Negara, tetapi hakim tetap memutuskan bahawa ISA bukan hanya terbatas kepada ancaman dan kegiatan komunis.

Menurutnya, tujuan dan hasrat ISA adalah untuk membendung segala bentuk kegiatan subversif yang pada ketika undang-undang ini diluluskan lebih tertumpu kepada kegiatan-kegiatan komunis.

Tajuk yang panjang bagi Artikel ini menunjukkan bahawa ia tidak hanya dikhususkan kepada kegiatan komunis walaupun ucapan-ucapan dalam Parlimen ketika itu tertumpu kepada bentuk-bentuk kegiatan mereka.

Menurut Tun Mohamad Suffian Hashim, ISA adalah contoh terbaik pembentukan akta di bawah Artikel 149 yang membenarkan berlakunya tahanan tanpa bicara walaupun Darurat tidak diisytiharkan.

Sejak itu ISA terus diperketatkan bagi memastikan keputusan dan kuasa pihak eksekutif tidak boleh dipersoal sama ada di luar mahupun di dalam mahkamah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar