Bakar

NEGARAKU

Tanah tumpahnya lendir awek tudungku

Awek tudung bisa kupakai di dalam masjid

bersatu badan dan majulah kote ku


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

selamat bertakhta dikandangnya


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

Selamat bertakhta d kandangnya







SUMPAH MALAYSIANJING



KAMI, umat Malaysianjing beragama tak tentu pada hari ini berjanji tidak akan rasis, meludah ke langit, meludahi muka sendiri, mencuri, skodeng, merogol, meliwat, menyetubuhi anak kecil, menyetubuhi anak sendiri, menyetubuhi adik kandung sendiri, khalwat, bersetubuh dengan istri/suami orang, bersetubuh di dalam masjid dan surau-surau, bersetubuh di hutan-hutan, membuang bayi di tempat sampah, berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sesama sendiri lagi, terutama terhadap Bangsa Indonesia Yang Agung dan Mulya.

KAMI berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama tak tentu kami, walau kami sebenarnya bingung.

KAMI juga berjanji akan bangun dari tidur di bilik termenung untuk menyara diri dan keluarga kami.

KAMI sedia bersaing sesama umat Malaysianjing dan kaum-kaum lain dengan jujur dan terhormat kalau kondisinya memaksa.

KAMI, umat Malaysianjing bersumpah setia untuk :

1. Mempertahankan dan patuh pada kepentingan dan hak Ibunda kami, Inggris hingga akhir zaman.

2. Mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Inggris di Semenanjing Malaysianjing

3. Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Inggris dan

4. Mempertahankan maruah Negara Inggris supaya aman dan sejahtera


Wassalam,


Dimaklumatkan oleh : Yang Dipertuan Agong Seri Paduka Duli Yang Maha Murtad Beruk Pondan Mizan Pukimak





RUKUN NEGARA


1. Kepercayaan kepada Tuhan (Tuhan yang mana, Tuhan UMNO atau Tuhan YANG DIPERTUAN AGONG SERI PADUKA DULI YANG MAHA MURTAD?)

2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara (Nah, ini lagi yang membingungkan, Raja itu dipilih 5 tahun sekali, artinya kesetiaan itu hanya 5 tahun sifatnya, habis masa jabatan Raja, habis pula setianya kah kah kah)

3. Keluhuran Perlembagaan (Di Malayasianjing tidak ada yang luhur lembaganya, sebab dihuni oleh Babiputra-Babiputra munafik)

4. Kedaulatan Undang-Undang (Undang-undang yg bagaimana, Undang-Undang Hadlari atau Undang-Undang TUHAN UMNO?)

5. Kesopanan dan Kesusilaan (Banyak2 liat Kosmo, MalaysiaKini, myMetro, UtusanMalaysianjing, dll)




2

Salam Pembuka

Blog ini khusus aku buat untuk ditujukan kepada para BABIPUTRA2 idiot yang ada di negeri Malasya. Negeri dimana berisi makhluk-makhluk idiot yang mengaku sebagai Asia Sesungguhnya..tak satupun dari mereka yang memahami bahwa Asia itu luaaaaaaaasss.. Ibarat katak dalam tempurung, yang mereka lihat cuma negeri mereka sendiri. Negeri yang juga berisi kaum gay, kaum munafik, pemalas, mat rempit, tukang ngintip jiran mandi, tukang rogol saudara sedarah, tukang ngintip orang2 beromen dg b'modalkan HP n handyCam, suka meludah ke muka sendiri, suka meludah ke langit, serta tukang ngintip budaya bangsa lain lalu mengklaim sebagai budaya mereka! Buat BABIPUTRA2 dungu n idiot Malasya, kalian boleh hack atau mau hilangin atau mau acak2 atau mau rusak ini blog..aq persilahkan, gpp kq..aq banyak blog juga, tapi blog-nya orang2 Malasya, jadi tinggal aq ambil alih jer hehehe..tapi inget jangan ninggalin jejak...!!! Saye ucapken terima kasih kepada BABIPUTRA2 terbaik Malasya, yang mana sadar tidak sadar telah berhasil menjadikan saye orang yang kreatif, d mana kreatifitas dari saye ini akan saye persembahken sepenuhnya khusus buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, sekali lagi saye ucapken terima kasih banyak-banyak. Untuk menghindari kesalahpahaman n alihfungsi persepsi (hehehe), tidak d sarankan untuk mengomentari apa yang menjadi postingan dalam blog ini, walaupun ada ruang buat ngoceh n ngasih komentar, kecuali kalo anda merasa tidak waras! ha ha ha ha. Blog ini cuma sebagai penyeimbang, pencerahan, pembanding n pembelajaran buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, bukan bermaksud apa2 kerana 95% sumbernya b'asal dari BABIPUTRA2 terbaik Malasya sendiri, terima kasih. Sebagai penutup, percayalah..aku tidak membenci Malasya, yang aku benci adalah BABIPUTRA2 Malasya yang sok tahu, sok pintar, sok dalam segalanya. Aku tidak akan pernah mencacimaki kalian, BABIPUTRA2 Malasya, tapi selama kalian sebagai BABIPUTRA2 Malasya masih memiliki kegemaran menghina n merendahkan bangsa Indonesia, maka aku juga akan menghina kalian dengan sehina-hinanya hingga kalian sadar bahwa tidak ada satupun manusia yang mau dihina...see you! Man_One

Rosmah Lucah Manjoor

Rosmah Lucah Manjoor
Bini Najib Rojak

Najib Binti Rojak

Najib Binti Rojak
The Truly Babiputera Asia

JALANG = JALUR GEMILANG

JALANG = JALUR GEMILANG
The Best Babiputeri Semenanjing Malaysianjing

Salam



Hmmm...Begitu Marahnya Korang..! Baru korang faham, macam mana perasaan bangsa yang korang hina, yang korang rendahkan, yang korang remehkan dan korang perkekehkan..huhuhu. Macam tulah apa yang Bangsa Indonesia rasakan, saat Lagu Kebangsaan Indonesia korang lecehkan, Kerendahan hati Pejabat-Pejabat Indonesia korang anggap remeh, kedaulatan Indonesia korang lampaui, macam tulah yang sekarang korang rasakan.

Bezanya, Bangsa Indonesia masih bersabar hingga detik ini...Semoga blog sederhana ini dapat menambah penyadaran buat kita semua, bahwa tak ada seorangpun atau satu bangsapun mahu dengan rela kena di hina.


Wasalam.


Man_One




Jumat, 30 April 2010

Pembohongan Mokhdar Mansoor / Akademi Mokhdar, Fantasi VS Reality

Terlebih dahulu aku mengucapkan terima kasih kepada mokhtar dan anak beranaknya serta tidak lupa juga machai-machai si mokhtar tu kerana sering mengunjungi blog ini sampai ter-rindu-rindukan bila blog ini akan diupdate. Soli le aku telupa aku ada blog seperti ini, haa, ha, ha..

Posting ini mungkin panjang berjela, tapi sila baca sampai abis kerana tugas aku menghuraikan karut marut si mokhtar mungkin dah selesai sampai sini. Kerajaan pun dah berjanji untuk memansuhkan ppsmi sepenuhnya menjelang tahun 2012. Oleh itu blog ini “mungkin” berakhir sampai di sini.



Blog ini aku bina kerana diberitahu oleh si mokhtar sendiri bahawa dialah antara balachi yang mencetuskan PPSMI. Kerana sikap mokhtar yang suka sodol sana sondol sini, dengan harapan apabila duit jatuh dia boleh telan dengan lahapnya, ramai anak tempatan anak Melayu yang keciciran akibat agenda PPSMI itu. Yang berjaya dengan PPSMI oke ler, tapi kalau yang gagal mengikuti PPSMI impak kegagalannya terhadap individu itu sangat teruk. Hanya layak menjadi operator kilang, jaga atau yang setara dengannya, itu pun sekarang jawatan seperti ini perlu bersaing dengan warga asing. Klik link berikut dan baca sampai habis.



Kami takkan membiarkan engkau serta politikus-politikus yang menyusahkan rakyat Malaysia bebas begitu sahaja. Salah engkau sendiri kerana terlibat dengan politik, ibarat seperti si katak tua dan keluarga kataknya yang menyorok di bawah tempurung bila mendengar halilintar berdentum. Hanya pandai melalak dengan orkestra kataknya bila hujan reda.

Beberapa bulan lepas aku telah semak e-mel blog ini, aku terima beberapa emel ugutan daripada samseng-samseng bawah tempurung. Tapi aku tak tahu mereka marah kat siapa dan nak gaduh dengan siapa? Kalau nak gaduh dengan ... apa ke nama dia,.... afzai? pizai? apa tah, hujungnya zai-zai, pegi la gaduh sendiri tak payah ajak aku join venture jadi bisness partner.

sebutan “zai” ada tak dalam kamus mokdah, kalau ada mungkin senang ingat kot, kah, kah kah... bila masa pula mereka pernah jumpa aku? aku pernah jumpa mereka ker? Yang pasti aku jumpa mereka dalam surat khabar lama. Kah kah kah...

Oh rupanya si zai itu saingan kepada mokhda! Patut le mereka marah sangat, ada saingan takut bisness tak boleh jalan. Melayu baru ker? Dasar pengecut yang berselindung di bawah tempurung. Kata nak tolong anak bangsa, memajukan bangsa Melayu, nak meramaikan anak bangsa sebagai genuis sains dan matematik. Kan betoi aku kata mereka bukannya nak tolong anak bangsa! nak duit dan membodohkan orang-orang kampung yang lemah sains dan matematik je. Si zai tu mungkin x student mereka, fasilitator, tak pun bisnes partner mereka yang lari.

Aku dah buka web site si zai, ingatkan bisness reiki, chakra atau “power-minds”, rupanya kaedah ala mokhtah. Ye ler bahasa Melayu bangsa Melayu yang punya, cuma mokhtar and the balachi yang kata bahasa Melayu itu mereka yang punya (tok nenek mereka patenkan), Betoi tapi, boleh ker hanya dengan kaedah mokhtah, aritmetik power minds atau lebih tepat lagi aritmetik menumenik Melayu boleh menukar bangsa Melayu daripada lemah sains dan matematik menjadi bangsa yang genius sains dan matematik. Bunyi macam kejaiban dalam skim cepat kaya. Bullshit, gimik iklan jer!

Rungutan + mel layang x-staf moktar
Menyebut tentang skim cepat kaya, dalam 360 kat TV3, kisah mereka yang pernah bekerja dengan syarikat skim cepat kaya. Yang jadi kaya adalah boss, staf gaji bulan-bulan pun susah nak bayar, lepas tu nak kena berdepan dengan maki hamun customer yang marah-marah. Dah berhenti pun masih dikejar mangsa-mangsa penipuan boss. Situasi seperti ini mungkin sama dengan rungutan daripada x-x staf mokhtar yang aku terima melalui e-mel blog ini (sori, aku tak boleh nak siarkan). Kebanyakan mel itu mengatakan si-mokhtar dan anak beranaknya, lepas dapat projek pergi enjoy sana sini, renovate rumah dll, tapi gaji staf cuma bayar rm5-rm10 sehari, gaji bulanan dibayar tak pernah penuh, tunda punya tunda, kerja berbulan-bulan tak dibayar gaji, hidup makin sengsara dan akhirnya ramai yang terpaksa berhenti. Nak bawa court, ramai yang tak berani kerana mohtar tu x hakim, pandai undang- undang. Macam ini ke pengamal undang-undang kat Malaysia, mereka tau undang-undang tapi merekalah pengkhianat #1 negara.

Ada yang menceritakan si mokhtar itu kaki penipu berhutang sana sini, jual buku, customer kena tempah dan bayar dulu, lepas dua minggu, dua bulan, berbulan-bulan, buku yang dijanjikan tak juga diterima, kata mereka mokhtar bukannya ada duit nak terbit buku pun, lepas tu dia buat cover-up story di blog dia menuduh staf lama tak cekap bekerja dalam menguruskan tempahan itu sehingga menyebabkan kelewatan yang terlalu lewat. Secara logiknya syarikat mokhat itu milik siapa, siapa bossnya, tentulah mokhtar kan, kalau staf dia tak cekap bekerja kenapa dia tak push sungguh-sungguh dan fire kalau dah degil sangat, pas tu suruh staf lain yang masih ada buatkan, tak pun anak dia kan ada, takkan anak sendiri tak boleh mintak tolong, kan kerja bawah satu bumbung. Dah tentu tempahan itu tak berlarutan lewatnya kan.

Ada x staf dia mengadu bahawa dia merasa sungguh kesal dan tertipu dengan mokhtar dan keluarganya, dia kata dia ingatkan si mokhtar bersungguh nak tolong orang Melayu maka dia pun bekerja bersusah payah walaupun lewat terima gaji dan tak terima gaji, tetapi dia terpaksa berhadapan dan menipu customer setiap hari, boss tak berani nak jawab telefon. Takutkan customer yang menjadi mangsa penipuannya dan juga along-along yang mengejar hutang.

Mel blog terbaru mengatakan mokhtar baru-baru ini telah mengiklankan jawatan kosong, dan aku dah cek iklan itu di nstp online, memang betul. Lihat iklan di bawah. Jika dibandingkan alamat iklan itu dengan alamat syarikat mohtar yang disiarkan di blog-blognya, alamat itu adalah sama atau sebelah menyebelah.

DIPERLUKAN RAMAI TENAGA
Pengajar untuk cawangan seluruh negara. Lulus min. SPM, lepasan kolej & universiti (semua bidang) dialu-alukan. Latihan intensif diberi. Tel: 012-531 4046/ 013-250 9478. Temuduga di No. 25, Jln Pusat BCH 1/3, Country Homes, Rawang atau hantar resume ke www.nuraminsc@gmail.com
[14/11/2009]

PERLU SEGERA. SEBUAH
kompleks pusat latihan, hotel bajet dan restoran menawarkan jawatan seperti berikut: 1) Pen. Pegawai Tadbir 2) Pegawai Akaun 3) Pegawai Pemasaran 4) Pegawai Kerja 5) Pembantu Peribadi 6) Penyambut Tetamu 7) Pembantu Pengajar 8) Chef/ Tukang Masak 9) Pelayan 10) Pengemas bilik. Hantar resume ke www.nuraminsc@gmail.com atau datang temuduga ke No. 25, Jalan Pusat BCH 1/3, Country Homes, Rawang. Hubungi: 012-3144 763 En. Zahari/ 012-5314046 En. Noramin
[05/11/2009]


Alamat mereka yang dinyatakan di blog mereka: Alamat pejabat : No 23 & 25 (Gr to 2nd Floor), Jln Pusat BCH 1/3, Bandar Country Homes, 48000 Rawang. Tel : 03-60935815; 019-2605162; 017-6521730.

Daripada iklan ini dapatlah aku fahamkan bahawa memang benarlah si mokhtar itu mengambil tenaga pengajar atau fasilitator sementara setiap cuti sekolah setiap tahun. Jadi staf-staf dia cuma sementara, touch n go. Betoi juga kerana banyak program tuisyen, motivasi, kem-kem, kursus itu, kursus ini diadakan di musim cuti sekolah. Logiknya ada di sini. Kalau selepas cuti sekolah atau di luar musim cuti sekolah pula bagaimana? Tak da projek, tak da gaji? Ohh begitu rupanya, term & conditon bekerja mengikut undang-undang @kepala hotak mokhtar. Ramainya pekerja baru diambil, ramainya... adakah ini bakal-bakal mangsa penipuan moktar and family seterusnya? Siapa tau!

Moral : mokhtar tak pandai mengira walau pun dengan kaedah mokhdar, 1 + 1 = 0. Maksudnya:
· 1 (buat janji) + 1 (orang beli) = 0 (habuk pun tak da, kena tipu)
· 1 (datang kerja tiap-tiap hari) + 1 (buat kerja 9 2 5) = 0 (cukup bulan tetap tak dapat gaji)
· 1 (buat hutang) + 1 (janji nak bayar) = 0 (cukup tempoh, bayang pun tak nampak)

Kesimpulan : fantasi (perjuangan Melayu) + fantasi (melahirkan genius) = realiti (kaki penipu, salesman jer) + realiti (fasilitator mi segera, lepasan SPM, tak da pengalaman, masih mentah boleh mendidik orang lain menjadi genius) + realiti (fasilitator mi segera, perlu menjalani kursus jangka pendek oleh mokhtar sendiri selama beberapa hari untuk mendidik orang lain menjadi genius)

Tengah fikir : Agaknya si zai powermind tu kecut perut dengan ugutan samseng-samseng bawah tempurung sampai web site dia macam pasif je, hidup lagi ke atau dah mati powermind tu? Tak da power langsung. Minumlah kopi super power macam kat TV tu, baru boleh jadi super power mind, tak pon minum kopi chap kapal api, boleh pegi terus sampai ke bulan, selesai semua masalah... ha, ha, ha...


Kaedah mokhtat/kaedah yang takda power/aritmetik mnumenik melayu
Aku dah buat sedikit kajian mengenai kaedah-kaedah ini dari tinggalan budak-budak sekolah dan juga sumber-sumber lain. Memang payah nak dapat sumber rujukan mengenai kaedah mokhtat ini kerana ia terlalu eksklusif, milik mikhtat, ada hak cipta, tidak boleh didedahkan kepada umum kerana mokto nak tolong bangsa Melayu dengan hati yang penuh ikhlas. Tak pernah pula aku dengan pengetahuan boleh di hak cipta-kan. Kalau betoi nak tolong bangsa, kenapa terlalu kedekut ilmu? Takut orang lain tiru? Takut orang lain tahu? Takut orang lain maju? Kalau takut dengan bayang-bayang sendiri kenapa tak simpan saja kaedah mokhtat itu sebagai warisan famili sendiri, bawah tempurung tak da cahaya, gelap, oleh itu tiada bayang-bayang yang perlu ditakutkan. Haa, ha, haa ...

Mengikut teori kaedah yang tak da power (lebih senang sikit nak faham berbanding teori mohtot), otak orang = memori komputer, memori komputer = otak manusia. Lebih pendek data maka lebih cepat pemprosesan, tapi orang adalah orang, memori komputer = memori komputer kecuali mereka yang meletakkan diri mereka lebih bodoh daripada komputer. Tuhan ciptakan kita dengan membekalkan kita neuron processing power (kuasa pemprosesan neuron), ia jauh lebih pantas, lebih efisien, jauh lebih hebat, lebih cerdik daripada komputer biar pun super komputer terhebat di dunia. Ia adalah sistem pemprosesan isyarat saraf dalam otak dan badan kita, manusia dan juga haiwan (mungkin juga semua makhluk bernyawa). Kita manusia mempunyai keupayaan untuk belajar dan memahami, tanpa perlu menginstall apa-apa software bodoh yang melembapkan pemikiran minda kita. Sebab itu katak yang selesa di bawah tempurung tidak sedar bertapa luasnya dunia di luar tempurungnya.

Asas dalam pembelajaran adalah pemahaman. Meskipun penghafalan adalah sebahagian pemahaman, keutamaan pemahaman adalah jauh lebih penting daripada penghafalan. Menghafal tanpa memahami adalah seperti burung kakak tua yang pandai berkata-kata, dipuji-puji orang kerana burung kakak tua boleh berkata-kata tetapi hakikatnya burung kakak tua itu tidak memahami apa pun yang dikata dan diajuk-ajuknya. Malangnya konsep pemahaman bukanlah budaya di negara kita, masyarakat kita, pemimpin kita lebih gemarkan kuantiti daripada kualiti. Oleh itu budaya penghafalan menjadi jalan pintas dan trend untuk mendapatkan markah cemerlang dalam peperiksaan.

Taklah begitu menghairankan jika kita lihat ramai graduan tempatan yang mempunyai tahap pemikiran “rubbish”, tamak, bodoh, dan tidak memberi kebaikan, sebaliknya lebih menyusahkan masyarakat. Apa yang mereka sentiasa fikirkan adalah bagaimana untuk memerah wang rakyat dan bangsa sendiri. Penemuan tak sehebat mana tetapi bising macam tong kosong, riuh dengan keajaiban, kononnya genius dan hebat sangat. Padahal di negara-negara luar terutamanya negara membangun, penemuan-penemuan seperti itu telah lama dan mereka mengkaji untuk memperbaikinya dari masa ke masa, dan mereka juga cuba memberi faedah kepada masyarakat mereka. Tiada isu monopoli atau cuba mendominasi-kan sesuatu. Aku bukan mengatakan ini hanya kepada kaedah mokto semata-mata, tetapi juga kepada lagak pembangunan negara kita, penemuan perubatan, bio teknologi dan lain-lain. Di negara jiran singapura (lebih kurang Malaysia juga), sebuah syarikat mengusahakan pembiakan ikan hiasan yang diubahsuai genetiknya, peniaga/pembeli yang ingin mendapatkan ikan mereka perlu membayar lesen pada kadar tertentu. Kesudahannya adalah lebih kepada syok sendiri, baka ikan hiasan itu mendapat sambutan dingin dalam pasaran negara mereka. Genetik bangsa Malaysia pun lebih kurang sama, bodoh dan tamak. Sebagai contoh, kontraktor yang turap jalan raya, awal-awal lagi mereka dah target bisness penyelenggaraan.

Berbalik kepada aritmetik mnumenic Melayu, asasnya adalah kependekan sebutan dalam minda. Oleh itu ia dapat membantu mengingati nombor, mengira dengan lebih pantas dan sebagainya. Ini telah pun dibuktikan oleh katak tua di sarkasnya, di mana beliau berjaya memukau pengunjung dengan kepandaiannya menghafal nombor dan mengira dengan pantas sehingga dapat mengalahkan kalkulator. Kesian kalkulator itu, ha, ha, ha...

Aritmetik fantasi vs realiti matematik/saintifik
Peringkasan sebutan minda asas nombor dari 0 hingga 9, 10 hingga 99 dan seterusnya konsepnya boleh diterima, tiada masalah. Begitu juga operasi pengiraan yang asas, campur, tolak, kali dan bahagi, konsepnya boleh diterima, tiada masalah. Jika sekadar ini kaedah aritmetik ini maka ia boleh disebut kaedah cepat menghafal sifir. Betul-betul !!!

Masalahnya mula timbul apabila si moktar nak lagak pandai menunjukkan kepandaiannya dengan memokhdahkan subjek kimia, matematik, fizik, biologi atau apa-apa je yang berkaitan dengan sains dan matematik. Kebodohan si mokta terserlah di sini. “known your limit” itu yang aku ingin katakan, aku ahli akademik, aku tahu membezakan dan memahami apa yang engkau tak fahami. Tak hairan meski pun Prof ungku adalah orang yang mula-mula mendapatkan buku kaedah mokhda ketika ia mula-mula diterbitkan, tetapi kemudian dia berdiam sahaja. Kami ahli akademik lebih arif dalam bidang kami, dan kamu moktah lebih arif dalam bidang perundangan, “known your limit”. Janganlah mengatakan sesuatu yang kamu sendiri tak mengerti. Buat malu je! Macam lawak install software yang bagus dalam pada komputer, dengan bilik berhawa dingin, tanpa debu boleh meningkatkan kemampuan dan kelajuan komputer memproses data. Kaedah mokta menjadi physco-cooler lah, tah apa-apa la lagi dia kelentong orang kampung. Cakap benda-benda yang nampak hebat supaya orang nampak dia hebat. Dengan shakepear la, itu la, ini la ... bla, bla la. Cik mokhtar, kalau seorang itu betul-betul bijak, meskipun dia tak kaitkan perkataannya dengan tokoh-tokoh ternama pun, kata-katanya tetap nampak bijak dan intelektual.

Dalam subjek sains dan matematik terutama peringkat tinggi, apa yang sangat-sangat penting dalam pembelajarannya adalah pemahaman mengenai sesuatu topik dalam subjek itu. Sesuatu topik mungkin juga berkaitan dengan topik-topik lain atau subjek lain. Dengan pemahaman seseorang boleh menguasai keseluruhan subjek itu walaupun beliau tidak mendapat markah penuh 200%, tetapi jika hanya menghafal walaupun mendapat markah 100% kemungkinan untuk dia tidak faham yang dipelajari adalah sehingga 100%.

Sebagai contoh satu ketika dahulu beberapa syarikat MLM mempromosikan penapis air dengan menunjukkan bertapa dahsyatnya kualiti air yang kita minum tercemar, dengan menggunakan kaedah elektrolisis. Elektrolisis itu menggunakan dua pasangan rod logam berlainan iaitu aluminium dan besi. Dalam kehadiran elektrolit, tindak balas akan berlaku. Tuliskan persamaan bagi tindak balas kimia ini dan terangkan. Macam yang telah aku katakan tadi, percaya atau tidak, ada juga graduan aliran sains/kimia yang terpedaya dengan iklan ini. Ini adalah gara-gara menghafal tetapi tidak mengerti. Kalau rajin (hmm! kalau mampu ler), bolehlah en mokhtah dan en zai-zai yang genius sains dan matematik menyelesaikan masalah ini, tanpa bantuan orang lain.

Kimia mempunyai kaedah atau prinsip-prinsipnya sendiri, di mana unsur-unsur dikelaskan mengikut propertinya, ditulis dalam suatu simbol yang ditetapkan. Ini adalah kaedah yang paling ringkas, dipiawaikan dan boleh difahami dalam apa jua bahasa di dunia. Cubaan meringkaskan lagi dengan tah apa-apa bahasa alien, boleh mengelirukan pelajar, memberi tafsiran yang salah seterusnya menggagalkan pelajar itu. Macam cerita pengajaran sains/matematik dalam bahasa inggeris kepada mereka buta bahasa inggeris, Sebenarnya apa yang nak diajar atau dipelajari bahasa inggeris atau sains/matematik. Mungkin kah pelajar itu memahami sains dan matematik, jika sepatah perkataan bahasa inggeris yang diterangkan oleh cikgu langsung dia tak fahami. Maksud aku di sini, nak beri fokus kepada subjek yang dipelajari atau keajaiban kaedah moktoh, yang mana lebih utama.

Bagaimana untuk mengingati formula, persamaan dan nama bahan berikut dengan kaedah mokhdar atau power rangers?






Kita lihat pula permasalahan kalkulus pula, di sini anda boleh lihat kenapa pemahaman amat penting dan penghafalan solution dari buku-buku dengan kaedah moktoh atau power drain atau AMM adalah suatu disaster.

A rocket with variable mass. If an external force F acts on system whose mass varies with time, Newton’s law of motion is



(persamaan ini tidak perlu dihafal, ia diberi dalam soalan)

In this equation, m is the mass of the system at time t, v is its velocity, and v + u is the velocity, and v + u is the velocity of the mass that is entering (or leaving) the system at the rate dm/dt. Suppose that a rocket of initial mass mo starts from rest but is driven upward by firing some of its mass directly backward at the constant rate of dm/dt = -b units per second and at constant speed relative to rocket u = -c. The only external force acting on the rocket is F = -mg due to gravity. Under these assumptions, show that the height of the rocket above the ground at the end of t seconds (t small compared with mo/b) is



(persamaan ini tidak perlu dihafal, ia diberi dalam soalan)


Soalan seperti ini adalah soalan berbentuk pembuktian persamaan. Oleh itu persamaan berkaitan yang perlu dibuktikan diberi, begitu juga hasilnya. Pendekatan dengan cara kaedah mohta/power down, pelajar diajar untuk menghafal jawapan atau setiap baris penyelesaian yang terdapat dalam buku. Itu pun kalau soalan seperti ini penyelesaiannya telah bincangkan dalam buku atau dalam nota kuliah. Bagaimana jika pensyarah mahu menduga pelajarnya dengan menerbitkan soalan itu dari soalan lain, mencipta soalan baru dan memasukkan beberapa trick, sudah tentu kaki hafal akan go 2 hell.

Kalau en mokhtar minat sangat menghafal, bagaimana kaedah moktat boleh membantu dalam menghafal anatomi berikut. Psycho-mokhtar kan genius mengenai anatomi manusia, siap cipta software software mokhtat yang boleh diinstall pada manusia. Psycho-mokhtar mendakwa software moktat itu boleh cool down sistem neuron dalam otak. PERGHHHHH!!! Kencing kat orang jer!




Sang katak tua pandai berkata-kata, dalam kandang semua orang tunduk dengar cakap dia, sang katak tua makin berlagak berkata-kata, kencing kat orang sana sini, oppss... alamak! aku terpijak sang katak tua tu ler, tak nampak, kecik sangat, soli, soli, soli ... He, he, he...

Sang katak tua pandai berkata-kata, buat magik kat sarkas, mengira tanpa guna kalkulator, ingat nombor sekelip mata, katak tua mula bercerita tentang komputer yang mahal harganya, design hebat, aksesori pun hebat juga, siap letak dalam bilik air-cond bebas habuk katanya, kata katak tua bolehkah “software lembap & ketinggalan zaman” berfungsi sejajar dengan komputer yang mahal itu, Bravo! Bravo! sang katak tua cuba kencing kat orang lagi, buat andaian lagak pandai IT, tapi nampak sangat buta IT, mana anak-anak katak tua yang genius mengaji tinggi sampai unibersiti, sampai hati mereka biarkan bapak mereka memalukan diri sendiri, kesian si katak tua, anak-anaknya genius dengan software mokhta, tapi seekor pun tak tegur, semua pakat buat tak reti, ke memang keluarga katak tua tak reti IT. Ish, ish... kesiannnn.

Pernah tak keluarga katak tua dan machai-machainya tengok benchmark komputer, processor atau grafik card kat laman web / blog di internet? Kalau tak pernah cuba pergi sini, http://www.anandtech.com/cpuchipsets/ , sebagai contoh http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3663 ada banyak review dan benchmark kat internet, kalau rajin cari la sendiri. Tengok aku tak kedekut ilmu pun, tak copyright ilmu pun, orang gila and his balachi je yang sibuk nak copyright-kan ilmu pengetahuan.

Berbalik dengan benchmark komputer tadi, cuba tengok betul-betul, buka mata besar-besar sampai tersembul keluar macam mata katak, tengok benchmark yang dibuat bukan mengukur kelajuan software yang lembap atau ketinggalan zaman, tetapi benchmark memberi fokus kepada hardware dalaman seperti mikro processor (CPU), memori, GPU, chipset, bus, dan HDD. Komponen-komponen make-up seperti design casing macam kereta ferarri, aksesori berkualiti, printer, scannner, kamera, tablet, monitor, mouse, speaker, air cond, clean-room atau tempurung kelapa tak da beri efek kepada kelajuan komputer atau software, biarpun software itu lembap atau ketinggalan zaman. Biarpun software lama dan ketinggalan zaman ia semakin laju jika hardware terutama cpu itu semakin laju, tetapi software baru yang dioptimakan dengan hardware baru, berupaya memanipulasi teknologi-teknologi baru dalam hardware baru sudah tentu boleh melakukan tugasan yang lebih rumit, lebih kompleks, lebih banyak tugasan dengan lebih pantas secara dramatik. Sebagai contoh software yang dioptimumkan dengan multithread sudah tentu lebih laju dengan processor multi cpu.

Kesimpulan : studi smart dengan memahami apa yang dipelajari (realiti), bukan studi hard dengan menghafal setiap baris perkataan yang dipelajari (fantasi).


Penutup, kepada ibu bapa dan pelajar
Saya tidak menafikan yang kaedah mokhdat dan yang sewaktu dengannya serta kaedah aritmetik lain boleh meningkatkan kemampuan anak-anak mengira, menghafal nombor dengan pantas. Namun ia bukan lah segala-galanya. Kemampuan apa jua kaedah aritmetik sama ada mokhtat, power ranger, kumon dan sebagainya hanya terbatas kepada aritmetik (ilmu kira-kira) sahaja. Kaedah ini hanya bersesuaian untuk pendidikan tahap rendah seperti tadika hingga sekolah rendah. Tak berbaloi untuk membazirkan duit beratus-ratus, beribu-ribu, hanya untuk melihat keajaiban mengira, hafal sifir dan mengingat nombor dalam sekelip mata. Kalau kita nak buat show, kemampuan anak-anak kita sekadar show juga lah.

Bermula dari sekolah rendah, ke sekolah menengah dan yang lebih tinggi, cuba dapatkan guru tuisyen atau kelas tuisyen yang berkualiti di mana guru-gurunya gembira untuk mengajar, menyampaikan ilmu pengetahuan kepada pelajar-pelajarnya dan mahir dengan subjek yang diajarkannya. Guru-guru yang mempunyai semangat untuk mendidik akan memberi kesan yang lebih positif kepada pelajar-pelajarnya. Ini pengalaman aku sendiri, aku bandingkan cikgu-cikgu sekolah yang mengajar subjek yang aku lemah dengan pensyarah kat universiti yang mengajar subjek yang sama, perbezaan pendidikan mereka amat ketara sekali. Mereka yang mempunyai jiwa mendidik berupaya mempengaruhi yang didik, walaupun pelajar itu lemah.

Akhir sekali adalah diri pelajar itu sendiri, belajarlah dengan keinginan untuk mengetahui dan bukan sekadar untuk lulus periksa atau mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan. Belajar untuk lulus periksa atau mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan, rasa seperti satu penderaan jiwa, belajar dengan keinginan untuk mengetahui membuatkan anda rasa lebih gembira, apabila jawapan yang dicari terjawab. Jika anda mempunyai misi atau pun visi dalam kehidupan, itu juga lebih baik kerana ia akan menjadi pendorong anda.


Penutup, kepada mokhtar, family and their balachi
Ada kalanya kawan yang baik itu adalah musuh yang dibenci, dan musuh yang sebenar itu adalah kawan yang selalu memuji.



Penutup
Dah boring main dengan katak, sepak, tendang, terajang, pijak, sampai dah lembik pun katak-katak ni. Boring, boring.... aaaaa, ngatuk.

Actually, politician is my real enemy. Sorry, for disturbing you.

Soli, soli, ha, ha, ha, ha ....


Wah wah wah...hebat sangat pemikiran beruk satu ini..kah kah kah


Sumber : mokhtarmansor.blogspot.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar