Bakar

NEGARAKU

Tanah tumpahnya lendir awek tudungku

Awek tudung bisa kupakai di dalam masjid

bersatu badan dan majulah kote ku


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

selamat bertakhta dikandangnya


Si Rahmat bahagia sangat

Tuan kurniakan tempatku


Raja kita Raja Babi

Selamat bertakhta d kandangnya







SUMPAH MALAYSIANJING



KAMI, umat Malaysianjing beragama tak tentu pada hari ini berjanji tidak akan rasis, meludah ke langit, meludahi muka sendiri, mencuri, skodeng, merogol, meliwat, menyetubuhi anak kecil, menyetubuhi anak sendiri, menyetubuhi adik kandung sendiri, khalwat, bersetubuh dengan istri/suami orang, bersetubuh di dalam masjid dan surau-surau, bersetubuh di hutan-hutan, membuang bayi di tempat sampah, berhasad dengki, khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sesama sendiri lagi, terutama terhadap Bangsa Indonesia Yang Agung dan Mulya.

KAMI berjanji akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama tak tentu kami, walau kami sebenarnya bingung.

KAMI juga berjanji akan bangun dari tidur di bilik termenung untuk menyara diri dan keluarga kami.

KAMI sedia bersaing sesama umat Malaysianjing dan kaum-kaum lain dengan jujur dan terhormat kalau kondisinya memaksa.

KAMI, umat Malaysianjing bersumpah setia untuk :

1. Mempertahankan dan patuh pada kepentingan dan hak Ibunda kami, Inggris hingga akhir zaman.

2. Mempertahankan kedaulatan Raja-Raja Inggris di Semenanjing Malaysianjing

3. Memperjuangkan ikhtisad dan pelajaran bangsa Inggris dan

4. Mempertahankan maruah Negara Inggris supaya aman dan sejahtera


Wassalam,


Dimaklumatkan oleh : Yang Dipertuan Agong Seri Paduka Duli Yang Maha Murtad Beruk Pondan Mizan Pukimak





RUKUN NEGARA


1. Kepercayaan kepada Tuhan (Tuhan yang mana, Tuhan UMNO atau Tuhan YANG DIPERTUAN AGONG SERI PADUKA DULI YANG MAHA MURTAD?)

2. Kesetiaan kepada Raja dan Negara (Nah, ini lagi yang membingungkan, Raja itu dipilih 5 tahun sekali, artinya kesetiaan itu hanya 5 tahun sifatnya, habis masa jabatan Raja, habis pula setianya kah kah kah)

3. Keluhuran Perlembagaan (Di Malayasianjing tidak ada yang luhur lembaganya, sebab dihuni oleh Babiputra-Babiputra munafik)

4. Kedaulatan Undang-Undang (Undang-undang yg bagaimana, Undang-Undang Hadlari atau Undang-Undang TUHAN UMNO?)

5. Kesopanan dan Kesusilaan (Banyak2 liat Kosmo, MalaysiaKini, myMetro, UtusanMalaysianjing, dll)




2

Salam Pembuka

Blog ini khusus aku buat untuk ditujukan kepada para BABIPUTRA2 idiot yang ada di negeri Malasya. Negeri dimana berisi makhluk-makhluk idiot yang mengaku sebagai Asia Sesungguhnya..tak satupun dari mereka yang memahami bahwa Asia itu luaaaaaaaasss.. Ibarat katak dalam tempurung, yang mereka lihat cuma negeri mereka sendiri. Negeri yang juga berisi kaum gay, kaum munafik, pemalas, mat rempit, tukang ngintip jiran mandi, tukang rogol saudara sedarah, tukang ngintip orang2 beromen dg b'modalkan HP n handyCam, suka meludah ke muka sendiri, suka meludah ke langit, serta tukang ngintip budaya bangsa lain lalu mengklaim sebagai budaya mereka! Buat BABIPUTRA2 dungu n idiot Malasya, kalian boleh hack atau mau hilangin atau mau acak2 atau mau rusak ini blog..aq persilahkan, gpp kq..aq banyak blog juga, tapi blog-nya orang2 Malasya, jadi tinggal aq ambil alih jer hehehe..tapi inget jangan ninggalin jejak...!!! Saye ucapken terima kasih kepada BABIPUTRA2 terbaik Malasya, yang mana sadar tidak sadar telah berhasil menjadikan saye orang yang kreatif, d mana kreatifitas dari saye ini akan saye persembahken sepenuhnya khusus buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, sekali lagi saye ucapken terima kasih banyak-banyak. Untuk menghindari kesalahpahaman n alihfungsi persepsi (hehehe), tidak d sarankan untuk mengomentari apa yang menjadi postingan dalam blog ini, walaupun ada ruang buat ngoceh n ngasih komentar, kecuali kalo anda merasa tidak waras! ha ha ha ha. Blog ini cuma sebagai penyeimbang, pencerahan, pembanding n pembelajaran buat BABIPUTRA2 terbaik Malasya, bukan bermaksud apa2 kerana 95% sumbernya b'asal dari BABIPUTRA2 terbaik Malasya sendiri, terima kasih. Sebagai penutup, percayalah..aku tidak membenci Malasya, yang aku benci adalah BABIPUTRA2 Malasya yang sok tahu, sok pintar, sok dalam segalanya. Aku tidak akan pernah mencacimaki kalian, BABIPUTRA2 Malasya, tapi selama kalian sebagai BABIPUTRA2 Malasya masih memiliki kegemaran menghina n merendahkan bangsa Indonesia, maka aku juga akan menghina kalian dengan sehina-hinanya hingga kalian sadar bahwa tidak ada satupun manusia yang mau dihina...see you! Man_One

Rosmah Lucah Manjoor

Rosmah Lucah Manjoor
Bini Najib Rojak

Najib Binti Rojak

Najib Binti Rojak
The Truly Babiputera Asia

JALANG = JALUR GEMILANG

JALANG = JALUR GEMILANG
The Best Babiputeri Semenanjing Malaysianjing

Salam



Hmmm...Begitu Marahnya Korang..! Baru korang faham, macam mana perasaan bangsa yang korang hina, yang korang rendahkan, yang korang remehkan dan korang perkekehkan..huhuhu. Macam tulah apa yang Bangsa Indonesia rasakan, saat Lagu Kebangsaan Indonesia korang lecehkan, Kerendahan hati Pejabat-Pejabat Indonesia korang anggap remeh, kedaulatan Indonesia korang lampaui, macam tulah yang sekarang korang rasakan.

Bezanya, Bangsa Indonesia masih bersabar hingga detik ini...Semoga blog sederhana ini dapat menambah penyadaran buat kita semua, bahwa tak ada seorangpun atau satu bangsapun mahu dengan rela kena di hina.


Wasalam.


Man_One




Rabu, 28 April 2010

Jangan sisihkan pesakit mental..!!!

APAKAH reaksi anda terhadap pesakit mental ketika berada di khalayak ramai? Adakah anda akan menghindar kerisauan, mengejek perilaku mereka mahu pun tersenyum sinis?

Stigma pesakit mental di kalangan masyarakat amatlah negatif. Mereka dikategorikan sebagai 'pengacau' kepada ketenteraman awam, apatah lagi bagi pesakit yang sudah menunjukkan tata laku tidak terurus dan boleh menimbulkan rasa kurang senang kepada masyarakat.







Mereka yang menghadapi masalah mental biasanya menghadapi gangguan diri yang sekali gus menganggu hubungan sosial mereka dengan orang ramai.

Tanpa kita sedari dalam menangani masalah ini, masyarakat juga sebenarnya tidak terkecuali dalam memainkan peranan membantu dalam proses pemulihan insan-insan ini.

Menurut Pakar Psikiatri Kanak-Kanak & Remaja, Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Fauzi Ismail, penyakit mental atau psikiatri melibatkan tiga faktor yang berkait rapat (inter related) antara satu sama lain. Faktor tersebut adalah biologi, psikologi dan sosial.

Penyakit mental yang melibatkan faktor biologi, termasuklah keturunan, kemalangan atau akibat mengalami strok. Manakala kesan psikologi pula melibatkan cara bagaimana pesakit itu menangani tekanan yang dialami, peribadi seseorang itu sama ada dia seorang yang suka memendam rasa atau suka berkongsi masalah dengan orang lain.

Tekanan hidup dan pengaruh kawan-kawan pula merupakan faktor sosial yang boleh menyebabkan seseorang hilang kesejahteraan mentalnya.

Katanya, penyakit mental memerlukan rawatan. Ada yang memerlukan rawatan ubat dan ada pula memerlukan rawatan bukan ubat seperti psychotherapy, terapi tingkah laku kognitif, teknik merehatkan minda dan sebagainya.

Rawatan mungkin memerlukan jangka masa yang panjang atau pendek bergantung kepada seriusnya penyakit tersebut. Ada juga keadaan seperti Schizophrenia & Bipolar Mood Disorder yang memerlukan rawatan seumur hidup.

Antara tanda-tanda penyakit mental yang berat adalah mendengar suara-suara, bercakap bersendirian dan melakukan sesuatu perkara yang tidak sewajarnya. Pesakit juga cenderung membunuh diri berdasarkan pengaruh suara-suara yang mengganggu mereka.

Tambah Dr. Fauzi, selain dari ubat-ubatan, pesakit mental memerlukan sokongan daripada keluarga dan masyarakat.

Sokongan ini berbentuk fizikal dan emosi. Mereka memerlukan tempat tinggal dan bantuan kewangan untuk meneruskan kehidupan.

''Mereka ini perlukan sokongan keluarga, terutama sokongan emosi, semasa dan selepas pulih dari episod penyakitnya. Jika tidak, selepas dibenarkan keluar dari hospital mereka akan kembali sakit dalam jangka masa yang pendek dan perlu dihantar kembali ke hospital .

''Biasanya keluarga tidak mahu menganggap ahli keluarga mereka mengalami penyakit mental. Mungkin kerana malu dengan masyarakat atau tidak mahu menerima hakikat ada di kalangan ahli keluarga mereka yang berpenyakit mental," katanya.

Justeru tambahnya, keluarga pesakit perlu dididik untuk 'menerima' dan membantu apabila pesakit berada di rumah atau bersama dalam lingkungan mereka.

Katanya, doktor biasanya akan memberi penerangan kepada keluarga pesakit mengenai jenis penyakit yang dialami serta jenis ubat yang mereka perlu ambil dan langkah seterusnya yang mereka perlu lakukan untuk mengembalikan kesihatan mental pesakit.

''Sebenarnya faktor memulihkan pesakit berkait rapat dengan sikap keluarga mereka. Ahli keluarga perlu lebih peka dan mengawasi tingkah laku si pesakit termasuk pemantauan pengambilan ubat dan menepati temu janji untuk rawatan susulan bersama doktor.

''Jangan pandang ringan dengan sebarang perubahan tingkah laku setiap individu. Kemurungan dan sikap memendam dari awal perlu ditangani.

"Jika dilihat mereka dalam keadaan murung bawa mereka bercakap dan hindarkan daripada gelaran-gelaran yang menyebabkan mereka berasa rendah diri dan tertekan.

"Pesakit perlu tahu dan berasa bahawa ahli keluarga masih mengambil berat dan menghargai diri mereka. Jangan biarkan mereka tersisih," katanya.

Tambahnya, masalah masyarakat hari ini ialah dipengaruhi akibat perasaan 'takut' terhadap pesakit mental.

Masyarakat selalu mengaitkan pesakit dengan perkara yang negatif sahaja. Mereka lupa bahawa ada masanya mereka boleh berinteraksi sebagai insan yang dikatakan normal.

Ada juga kalanya tindakan dan perilaku pesakit mental ini lebih mulia dari mereka yang dianggap normal, ujarnya .

''Jika anda rasa takut atau mahu menghindar diri daripada pesakit ini, janganlah buatkan ia terlalu ketara. Mereka juga manusia dan mempunyai perasaan. Jika bercakap dengan mereka biarlah dengan tutur kata yang baik dan menghormati mereka," katanya.

Masyarakat kita sebenarnya sentiasa salah sangka dengan pesakit mental.

''Kira-kira 75 peratus jenayah dilakukan oleh orang normal, 15 peratus sahaja dilakukan oleh pesakit jiwa dan hanya sepuluh peratus lagi diakibatkan oleh faktor hal-hal lain.

''Pesakit mental selalunya tidak boleh berfikir jauh, mereka sering tidak berkemampuan merancang melakukan jenayah berbanding manusia normal," katanya,

Berdasarkan pengalaman Dr. Fauzi, ada lebih daripada 1,000 kes baru pesakit mental dilaporkan pada tahun 2009.

Kaum tertinggi menghidap penyakit ini ialah Melayu dengan golongan lelaki adalah yang paling tinggi berusia dalam lingkungan 25 hingga 35 tahun.

''Sayang sekali, dalam usia yang muda dan sepatutnya amat berguna dan produktif kepada negara ini, mereka mengalami penyakit mental. Ini sememangnya kerugian besar kepada negara. Ia boleh diatasi sekiranya dapat ditangani lebih awal. Ini semua memerlukan sokongan sepadu daripada semua pihak.

''Jika anda rasa anda dalam kemurungan, menghadapi masalah atau kesejahteraan mental terganggu, segeralah berbincang dengan orang yang boleh dipercayai agar boleh meredakan perasaan. Jika masih berlarutan, dapatkan nasihat atau rawatan doktor. Jangan cari 'ubat' sendiri yang boleh menyebabkan anda akan terus hanyut," jelasnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar