ARKIB : 01/02/2010
Dengan segala hormatnya kami merujuk kepada aduan yang disiarkan dalam ruangan ini bertarikh 12 Januari 2010 daripada IRFAN ISMAIL dari Kuala Besar, Kota Bharu, Kelantan mengenai isu gangguan perkhidmatan internet Streamyx beliau.
Telekom Malaysia Berhad (TM) ingin memaklumkan bahawa masalah yang dihadapi pelanggan di kawasan Kuala Besar adalah berpunca daripada kecurian kabel yang kerap kali berlaku di kawasan tersebut.
Pihak kami sentiasa memantau dan menggantikan kabel-kabel yang dicuri. Tetapi apa yang menghampakan ialah kabel-kabel tersebut akan dicuri semula tidak lama selepas diganti, mengakibatkan masyarakat setempat tidak dapat menikmati perkhidmatan telefon yang sempurna.
Pihak TM telah mengambil tindakan untuk menggantikan kabel fiber pada 10 Januari 2010, manakala proses penggantian dan baik pulih untuk kabel tembaga sedang berjalan dan dijangka siap pada penghujung bulan Februari 2010.
Sebahagian kawasan pula akan ditawarkan dengan perkhidmatan wayarles CDMA. Sehubungan itu, para pelanggan di kawasan terbabit yang mengalami gangguan perkhidmatan diminta untuk menghubungi pihak TM bagi membolehkan pihak kami mengambil tindakan selanjutnya bagi memulihkan perkhidmatan di kawasan tersebut.
Untuk makluman pembaca, trend kes kecurian kabel semakin meningkat di Kelantan dengan purata 62 kes sebulan.
Malah, sepanjang tahun 2009, sebanyak 747 insiden kecurian kabel direkodkan di negeri Kelantan yang melibatkan kos pembaikan melebihi RM4.3 juta. Ini mengakibatkan perkhidmatan TM di kawasan yang terbabit terganggu.
Antara inisiatif yang telah diambil oleh pihak TM bagi mencegah kecurian kabel adalah:
* Menanam kabel-kabel ke dalam tanah
* Membuat pengimpalan kepada penutup lubang
* Membuat rondaan oleh pihak Keselamatan dan Operasi Rangkaian TM
* Memasang penggera bagi mencegah kecurian kabel
* Bekerjasama dengan SRS (Skim Rondaan Sukarela)
* Memasang kawat berduri di tiang telefon
* Meninggikan tiang telefon
Di samping itu, TM juga ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon kerjasama semua pihak, khususnya masyarakat setempat, dalam memastikan kemudahan komunikasi yang telah disediakan ini dipelihara dan dilindungi dari sebarang kejadian yang tidak diingini.
Contohnya gejala vandalisme dan kejadian kecurian kabel yang mengakibatkan gangguan perkhidmatan telefon.
Kami berharap orang ramai akan melaporkan aktiviti ini kerana ia boleh menjejaskan perkhidmatan yang disediakan.
Sekiranya orang ramai terlihat sebarang aktiviti mencurigakan di sekitar kawasan pemasangan kabel, mereka harus segera melaporkan ke talian 999 agar tindakan sewajarnya boleh diambil oleh pihak berkuasa.
KOMUNIKASI KORPORAT KUMPULAN TM
Browse: Home > Perspektif > Kabel dicuri punca khidmat Telekom terganggu
Senin, 01 Februari 2010
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Tidak ada komentar:
Posting Komentar